Surfbukten – ett koncept för Härnösand?

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Den 15 april hade näringslivsenheten i Härnösands kommun bjudit in inspiratören Simon Jaktlund, Surfbukten, som berättade om hur han genom en galen idé skapat en ”surfoas” mitt i vinterstaden Östersund.
Redan 2010 hade Simon Jaktlund en vision om att skapa en plats där man kunde chilla och åka bräda året om. Det startade med en husvagn för 4000 kronor på kommunens gräsmatta. Idag nio år senare har det resulterat i att han både vunnit pris som årets Placebrander, och etablerat en bukt fylld med olika aktiviteter. Allt från Zumba på stranden till miljövänlig wakeboardåkning. Nu går succékonceptet mot sin nionde sommar, och Simon Jaktlund är intresserad av att sprida sina erfarenheter vidare till andra städer.

– Surfbukten har satsat på målgruppen som ligger mellan 14-35 år. Det är en åldersgrupp som ofta glöms bort, berättar Simon Jaktlund.

När Simon Jaktlund besökte Sambiblioteket den 15 april inspirerade han bland annat en fullsatt hörsal med gymnasieungdomar samt intresseföreningar från området.
– Det stämmer inte som många äldre säger att eldsjälarna är på väg att dö ut, säger Simon Jaktlund.

Passande för UF-företag
Under en av föreläsningarna som var riktad till gymnasieelever i årsklass ett, tipsade Simon Jaktlund om att det kanske skulle kunna vara någon i publiken som skulle vilja starta ett UF företag med samma tema.
–  Jag tror att Härnösand kan vara en bra plats för ett liknande koncept. Det är människorna som gör platsen till en kreativ arena. Vill du göra något? Kör och bara gör, sa Simon Jaktlund till publiken.

Simon Jaktlund var inbjuden som en del av utbildningen i affärsutveckling som anordnas av projektet Landsbygd 2.0.

Simon Jaktlund, Surfbukten
”det blir ett häftigt bränn”, berättar Simon Jaktlund, Surfbukten, som höll en inspirerande föreläsning för elever på Härnösands gymnasium.

Läs mer om Surfbukten på deras webbplats: https://www.surfbukten.se/