Snickeri, turistservice och jakten på den perfekta vågen

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Under vårens sista företagsfrukost fick besökarna höra om framtiden för Näslunds Snickeri och källarföretaget i samma fastighet, High Coast Surf Designs. Dessutom presenterades Höga Kustens nya turistservice och så fick vi veta hur det kom sig att Andreas Carlsson vill starta en gastronomisk skola i Härnösand.

För fyra år sedan tog Kent Lindberg över anrika Näslunds Snickeri, där de tre anställda tillsammans hade långt mer än 100 års erfarenhet. Men nu stundar nya tider. En av de tre har slutat och nästa år går de andra två i pension.

– Den kompetens som försvinner går helt enkelt inte att ersätta, så nu måste vi tänka nytt och skapa ett modernare företag.

En nyanställd har han hittat och han letar efter fler. Men det blir även andra förändringar i form av moderna maskiner och förmodligen mer fokus på ett fåtal specialiteter.

Kent Lindberg flyttade från Umeå till Härnösand när hans fru fick nytt jobb och efter en tids pendlande sade han upp sig och köpte Näslunds Snickeri. Att flytta från Umeå till Härnösand var en liten kulturchock.

Kent Lindberg både vill och måste modernisera anrika Näslunds Snickeri nästa år när två av tre anställda går i pension.
Kent Lindberg både vill och måste modernisera anrika Näslunds Snickeri nästa år när två av tre anställda går i pension.

– Det kändes som att Härnösand var på dekis i jämförelse med den hybris som fanns i Umeå. Men nu har det vänt för mig. Jag tycker det finns ett himla driv framåt, både bland företag och hos kommunen. Det är roligt att vara en liten del av det.

En sak han personligen har gjort är att starta en liten privat inkubator i källaren där Jimmy Yoshio Shibata nu bygger surfingbrädor. Han har bott omväxlande i Sverige och Japan under sin uppväxt och bestämde sig för att flytta till Sverige med sin familj efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Först kom de till Sollefteå, men det blev snart flytt till Härnösand.

– Jag måste bo där det går att surfa!

Han började bygga surfingbrädor åt sig själv en gång i tiden för att han tyckte de var för dyra att köpa. Nu specialbygger han brädor åt surfare från hela Norden. Han drömmer också om att utveckla Smitingen och Härnösand som surfstad. Och så har han en personlig dröm.

– Jag har jagat den perfekta vågen i två år. Jag hade en favorit i Japan och det vill jag hitta här också.

Arbetet med att utveckla destinationen Höga Kusten går vidare. Nästa steg är att ersätta de fyra turistbyråerna med 40 infopunkter med skärmar och tryckt material som placeras på olika besöksmål i området.

– I Härnösand blir det elva infopunkter, plus att det kommer att finnas information på servicepunkterna på landsbygden, berättade Maria Lundkvist som ansvarar för den nya turistservicen.

På plats fanns också Leo Landström och Rasmus Engkvist, som går första året på gymnasiets ekonomiprogram. Tillsammans med sina klasskompisar har de arrangerat en entreprenörsdag för att ta reda på vad ungdomarna förväntar sig av framtidens arbetsgivare.

Leo Landström, Rasmus Engkvist och deras kompisar på Härnösands gymnasium vill se mer flexibla arbetsgivare i framtiden.
Leo Landström, Rasmus Engkvist och deras kompisar på Härnösands gymnasium vill se mer flexibla arbetsgivare i framtiden.

– Många vill att det ska vara flexibelt, att arbetsgivaren vågar släppa lite. Det ska vara tydligt vad man ska göra, men mer öppet för hur, var och när man gör det.

Och hur var det då med Andreas Carlsson och hans planer på en Academy of Gastronomy and Business i Härnösand? Jo, Härnösandsföretagaren Kirsi Wahlström lyssnade på honom i Sundsvall, där han just fått nej till att starta en musikskola.

– Så jag gick fram efteråt och tipsade om Härnösand och berättade att jag skulle träffa tillväxtchefen Uno Jonsson bara några dagar senare. Jag fick med mig lite material och Uno tände direkt och tog kontakt och sedan har det ju rullat på.

Ja, så kan det gå när alla hjälps åt.