Smårätter, bröder och trådlösa nätverk

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Vid höstens första företagsfrukost fick besökarna höra om etableringen av Pinchos, världens första app-restaurang. Dessutom var Niklas Wikström från kommunens nya kommunikationsbyrå OhMy på plats, liksom Robert Sjöholm från Bluecom, som byggt det trådlösa nätverket i Härnösands centrum.

I början av december öppnar Pinchos på Nybrogatan i Härnösand, med sitt alldeles egna koncept. Det är cirkustema, smårätter och världens första restaurangkedja där man sköter bokning, beställning och betalning via en app. Det är också Sveriges snabbast växande restaurangkedja.

– Den första restaurangen startade 2012. Nu har vi snart 40 enheter och det ska starta ytterligare tolv innan nyår, berättade Anders Hammarberg.

I Härnösand ska 30 personer anställas. Anders Hammarberg och platschefen i Härnösand, Paulina Holmberg, jobbar för fullt med alla föreberedelser.

– Vi har haft en jättebra kommunikation med kommunen och ser fram emot att få växa med Härnösand i framtiden.

Etableringen är också en följd av ett gott samarbete mellan fastighetsägarna i stan.

– Både Westerlinds och NSI har varit inblandade, men de hade inte rätt lokaler så de tipsade mig, berättade Ken Johansson på HK Norr.

Efter en upphandling har kommunen en ny kommunikationsbyrå. OhMy heter den, har 90 anställda och kontor i Piteå, Stockholm och Halmstad. Och snart i Härnösand.

– Ja, vi håller precis på med intervjuer. Så fort vi hittar rätt person så öppnar vi, sade Niklas Wikström, som inte bara är vd för OhMy utan också bror till frukostmoderatorn Tobias Wikström.

– Det känns helt sjukt att stå här och bli intervjuad av sin bror.

OhMy startades 2011 med målsättningen att bli störst i sin bransch och att bli Sveriges bästa arbetsgivare. Sedan dess har företaget anställt i snitt en person per månad och infört flera saker för att få personalen att må bra, till exempel ”svettpeng” till den som har tränat sig svettig i minst 30 minuter och ”luftlön” till den som tar en paus från jobbet i friska luften.

– Nu vill vi hjälpa till att göra Härnösand mer attraktivt och också visa vilken bra arbetsgivare Härnösands kommun är och kan bli.

Sedan i somras är det gratis wi-fi i området kring torget och våra gästhamnar. Leverantör är Bluecom, som också har levererat till exempelvis samtliga SHL-arenor i Sverige. Men det handlar inte bara om teknik.

Robert Sjöholm från Bluecom efterlyser samarbetspartners i Härnösand.

– Nej, vi kan tillföra egna applikationer och funktioner som bara syns på just den plattformen. Till exempel skulle handlarna i Härnösand kunna kommunicera riktade erbjudanden till dem som är inloggade på nätverket i stadskärnan, sade Robert Sjöholm från Bluecom.

Systemet kan också ge statistik på hur olika enheter rör sig i området, hur ofta en enhet loggar in och så vidare, givetvis utan att se vem som bär respektive enhet.

– Sådan statistik är bra när man ska utveckla centrum vidare.

Bluecom har tolv anställda, huvudkontor i Kramfors och jobbar framför allt med innehållet och upplevelsen. När det gäller montering och kabeldragning anlitas andra företag.

– Vi har 30-40 samarbetspartners, men faktiskt ingen i Härnösand. Så är det någon som är intresserad så är det bara att kontakta oss.