Rekordtillväxt, renhorn och mediekomet

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

”Inom tre år ska vi vara Sveriges största mediebolag”. Det kaxiga uttalandet kom från Rolf Bäck, grundare av njus.me, vid årets första företagsfrukost. En annan raket är företaget Highcon, som slog tillväxtrekord förra året med hela 1 315 procent. Frukosten handlade också om varumärket Höga Kusten och om UF-företaget Northern Remains ljusstakar av renhorn.

njus.me är en riktig uppstickare inom mediebranschen. Sedan lanseringen i maj 2017 har sajten gått från 5 000 till 150 000 besökare i månaden. Och grundaren Rolf Bäck har både höga och seriösa ambitioner.

Moderator Tobias Wikström pratar med Rolf Bäck, grundare av njus.me

– Vi vill vara en schyst aktör som utbildar och inspirerar människor i en positiv riktning. Men vi vill också växa och bli störst i Sverige!

Idén är att likna vid ett Spotify för journalistik där journalister runt om i Sverige lägger in texter och får betalt när de läses. Läsarna kan filtrera flödet efter orter och kategorier av nyheter. Bland annat finns näringslivsnyheter från harnosandsforetag.se. I bolaget finns Fabian Månsson, tidigare vd för H&M, och journalistprofilerna Lennart Ekdahl och Rickard Olsson.

– Lennart tände direkt på idén och ser njus som ett sätt att återskapa den lokala journalistiken och att flytta pengar från större städer till mindre orter, berättade Rolf.

Själv har han en bakgrund som programmerare och kunde egentligen ingenting om medier när han startade.

– Men jag är storkonsument av medier. Och så gillar jag när det händer saker och att se saker växa.

Daniel McCabe berättar om framgångarna med Highcon

Ett företag som verkligen har växt är Highcon. Daniel McCabe startade företaget 2015 och förra året slog Highcon alla tiders rekord i Almis Tillväxtliga med en omsättningsökning på 1 215 procent!

– Men egentligen var det till och med 1 315 procent, säger Daniel McCabe.

Highcon levererar byggställningar från Sundsvall till Kiruna och har cirka 90 personer igång, varav 60 egna anställda. Företaget är därmed en av de större leverantörerna i Norrland.

– Jag är tävlingsmänniska och vill växa ännu mer. Målet är att vara en av de större i hela Sverige.

På plats fanns också Maarja Edman och Cecilia Lideskog från Höga Kusten Destinationsutveckling för att presentera den varumärkesplattform som nu finns fritt tillgänglig på hemsidan. I verktygslådan finns bland annat texter, bilder, filmer och grafiska element.

Maarja Edman och Cecilia Lideskog från Höga Kusten Destinationsutveckling

– Alla företag är välkomna att använda vår verktygslåda, inte bara företag inom besöksnäringen. Ju fler som pratar på samma sätt, desto bättre för Härnösand och Höga Kusten.

Ett företag som vill sprida den norrländska kulturen är UF-företaget Northern Remains. De fyra inredningsintresserade gymnasieeleverna har tagit fram en ljusstake av renhorn.

– Vi hämtar renhornen från ett slakteri i Jämtland och sedan har det blivit många timmar i snickarboden innan vi fick till den.

Nästa mål för Rebecka Albertsson, Frida Fihlén, Linnea Hjorth och Olivia Blyberg är den regionala UF-mässan i Sundsvall den 27 februari.

– Det är jätteroligt att driva företag och ett av våra mål är att knyta kontakter med andra företag.

UF-företaget Northern Remains vill sprida den norrländska kulturen.