Över 1 000 gäster på årets frukostar

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

En chefredaktör, en ölbryggare och tre unga entreprenörer var gäster vid årets sista företagsfrukost. Lokalen var i det närmaste fullsatt och årets nio frukostar har totalt lockat drygt 1 000 besökare. Allra först den här gången var estetiska programmets luciatåg, som bjöd på en stämningsfull inledning.

Efter det berättade Rasmus Rödén från Hernö Hantverksöl att tiden före jul är det lilla bryggeriets mest hektiska tid. 9 500 flaskor julöl har bryggts, etiketterats och

Rasmus Rödén
Rasmus Rödén

levererats. Hernö Hantverksöl startade som en hobby för Rasmus och tre kompisar hemma i köket 2009. Två år senare startades företaget och kurvan har sakta men säkert pekat uppåt.

– Men det är fortfarande framför allt en rolig hobby för oss. Tjusningen just nu är inte att expandera, inte så fort i alla fall.

Hernö Hantverksöl säljer främst till pubar och restauranger, men nästa mål är att få in två ölsorter året runt på Systembolaget. Bryggeriet i gamla Tobaks har också blivit en ny scen och mötesplats i Härnösand. Där arrangeras pubkvällar, företagsevent, fester och inte minst ölprovningar.

– Vi har inte haft en ledig helg sedan augusti, sade Rasmus Rödén.

Karin Näslund
Karin Näslund

Sedan i somras har Karin Näslund varit Tidningen Ångermanlands chefredaktör. Hon basar också över Sundsvalls Tidning och Örnsköldsviks Allehanda, liksom tillhörande webbsidor. Totalt basar hon över 120 journalister. Hon ser framför allt två utmaningar för mediebranschen.

– Det ena är kompetensförsörjningen och det andra digitaliseringen, eller främst att hitta betalningsmodeller för vår digitala verksamhet. Vi har ingen läsarkris, tvärtom, men måste hitta nya lösningar för att finansiera vår journalistik.

TÅs redaktion i Härnösand har under året krympt rejält, åtminstone om man räknar antalet personer som fysiskt finns på plats.

– Men det går inte att räkna så. Vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt nu och kan styra bevakningen dit den behövs. Händer det mycket i Härnösand så är det

betydligt fler som bevakar det än bara de som sitter på reaktionen här.

Frukosten hade också besök av framtidens entreprenörer. De tre UF-företagen Savory, Cyber Up och Ropas presenterade sina företag. Savorys idé är att marknadsföra företag på pizzakartonger, Cyber Up erbjuder digitala kurser för äldre medan Ropas låter företag, till exempel byggföretag, ”prenumerera” på arbetskläder.

Alla tre ser en möjlig framtid som företagare och entreprenörer.

Amelia Westerberg, Savory UF
Amelia Westerberg, Savory UF

– Det har varit mycket med att driva företag, men också väldigt kul, sade Amelia Westerberg från Savory UF.

Erik Hellem från Ropas UF är helt inställd på att fortsätta med företagande, liksom Susanna Fahlén från Cyber Up UF.

– Det här är det roligaste vi gjort hittills på gymnasiet. Det vore jättekul att driva företaget vidare om det är möjligt.