Nyckeln till att lyckas – drivkraft, ständig utveckling och positiv attityd

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Mia Karlsson är en driven ledare på många olika plan. Hon är ny VD för Höga Kusten destinationsutveckling AB och stolt ordförande i Sollefteå Skidklubb. En klubb som fostrat OS och VM-medaljörer och precis avslutat ett JSM på skidor som genererat 7000 gästnätter till regionen. Hon var först ut av gästerna på mars månads företagsfrukost.
I april börjar Mia arbeta som vd för Höga Kusten destinationsutveckling. Ett bolag med mål att tillsammans med näringen skapa 800 nya jobb.
Höga Kusten är en av Sveriges mest växande destionationer och antalet gästnätter ökar stadigt.
– Jag ska jobba med vår gemensamma målbild och se till att vi tillsammans bygger vidare på den positiva trend som finns. Jag var här på företagsfrukosten när campingkedjan First Camp berättade om planerna för Smitingen och har länge följt satsningen på ett hotell i Härnösand. Det känns mycket positivt. Att vi har bra boendealternativ är en grundförutsättning för att få större evenemang och att besöksnäringen i Höga Kusten ska kunna växa, säger Mia Karlsson.

Morgonens andra gäst, David Fahlén som driver Lokal Koncept förstärkte det Mia Karlsson pratade om.
– Mat och boende är grejen och kanske lite bättre infrastruktur. Vi behöver schyssta boenden och att få arbeta med det skulle vara ett drömprojekt.
David är Härnösandssonen som på 24 timmar tillsammans med sin kollega utvecklade affärsplan, koncept, inredning och budget för Sågverket Möten och Rum. Strax därefter gick köpet av pensionatet i Rö igenom och de började sätta planerna i verket.
– Det är en sådan där nästan overklig grej. När allt klaffar, säger David. En och en halv månad senare var vi igång.
Efter drygt tre år sålde de verksamheten.
– Samma dag som vi sålde ringde de från White Guide och sa att vi kommit med där. Det blev ett väldigt känslosamt avslut.
Efter en del andra uppdrag driver David nu Lokal koncept, som arbetar med inredning till både företagsmiljöer och privata hem. Dessutom driver han en inredningsbutik med noggrant utvalda produkter.

Företagsframgångar och samarbete ger möjlighet för fler företag och nya affärer. Hernö Gin har kraftig vind i seglen och bygger ut verksamheten i Dala med ett nytt besökscenter. Positivt för företaget, men också positivt för David Fahlén som fått uppdraget att inreda det nya centret med tillhörande butik och café.
–Redan när vi drev Sågverket hade jag känslan ”Det är nu det händer i Höga Kusten”. Den känslan har jag fortfarande, säger David.
Allt fler besökare kommer till Härnösand och självklart är ett rikt kulturutbud en tillgång för att både locka dem och få dem att stanna några extra nätter.

Elisabeth Oxelhöjd är kulturchef i Härnösands kommun. Just nu är hon med och planerar för Scenkonstbiennalen, det största som händer i scenkonstbranschen.
– Scenkonstbiennalen är en stor branschfestival. I maj kommer 1500 människor till Härnösand och Sundsvall för att uppleva det bästa och mest intressanta som hänt på Sveriges scener de senaste två åren, säger Elisabeth.
I Härnösand får publiken bland annat möjlighet att se Dramaten-uppsättningen Stolarna.
– De som har sett föreställningen säger att det kan vara den bästa rolltolkning som Johan Ulveson har gjort, säger Elisabeth.
Att Härnösand är och definierar sig som en kulturstad och att kulturen rent organisatoriskt är placerad under tillväxtavdelningen var en viktig anledning till att Elisabeth sökte jobbet som kulturchef för snart två år sedan.

Satsningen på kultur som en del i tillväxten är något som avgående kommundirektör Sofia Pettersson ser som de bra satsningar hon varit och bidragit till. Efter sex år på posten lämnar hon nu kommunen för nytt uppdrag inom Region Gävleborg.
– När jag sitter här och lyssnar på er företagare och medarbetare i kommunen kan jag inte låta bli att tänka. Är jag dum i huvudet som väljer att lämna det här? Vi är bra och jag blir så stolt att jag håller på att spricka när jag lyssnar på er, men det dags för något nytt och ge någon annan chans att ta över.
– Man får inte bli för van med varandra. Det är inte bra för utvecklingen tror jag. Därför är det dags att lämna, säger Sofia.
Vilket är då det viktigaste medskick till hennes efterträdare?

– Det är attitydfrågan. Att fokusera på vad vi vill och inte vad vi inte vill. Ska vi stanna kvar där vi är idag kan vi fortsätta att prata om det vi inte vill, men vill vi framåt får vi inte låta det destruktiva få fäste. Jag brukar säga att ibland är det bra att vara lite lomhörd på vissa tonarter.
Ett spontant Bravo! Kommer från publiken.

Det går liksom inte att ta på. Men det är en skön känsla på Sambiblioteket denna fredagsmorgon. Flera spontana applåder, ett positivt surr och ett och annat tillrop. Och visst var det flera nya ansikten bland de cirka 140 på plats?
Den 26 april är det frukostdags igen. Då kommer bland andra Diana Krantz från Delta Terminal och Härnösands hamn, Jonas Thulin från Business Sweden och Ulrika Ekebro från Ekebro Utveckling. Ta med en kompis och kom!

Anmäl er till nästa frukost här

Läs nyhetsbrevet från Näringslivsenheten