Ny revyföretagare, ny ICA-handlare och nya politiker

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone


Företagsfrukosten i januari fick en oväntad inledning när Jens Nilsson ”kapade” scenen med sitt revynummer Hasses Allservice. Han kom senare tillbaka som sig själv och revyföretagare. Deltog gjorde också bland annat nye ICA-handlaren Magnus Winges, som tog en selfie med publiken, och kommunens nya toppolitiker Andreas Sjölander (S) och Christina Lindberg (C). Frukosten besöktes av över 160 personer från näringslivet vilket är rekord för januarifrukost i Härnösand.

Som Hasse i sketchen har skådespelaren Jens Nilsson fler företag än han har fickor på arbetsbyxorna. Själv har han aldrig sett sig som bolagsägare.
– Och nu har jag plötsligt två!
Förutom det bolag han startat som frilans tog han nyligen över AB Scen som driver Mittrevyn. Revyn spelas just nu för fullt på Härnösands Teater och drar publik från både när och fjärran.
– Framför allt är det namnet Mittrevyn jag har köpt. Det är ett starkt varumärke.
Jens har många idéer för hur revyn kan utvecklas ännu mer. Dels kan han tänka sig att dyka upp med delar av föreställningen även under sommaren när Härnösand har många besökare.
– Och så måste vi kunna erbjuda något mer, ett helt paket för besökare som kommer utifrån. Jag vill gärna samarbeta med restauranger, butiker, hotell och andra för att ordna det. Och så måste vi bygga det där hotellet NU! Det är jätteviktigt för revyn.
Som nybliven bolagsägare har han högt satta mål.
– Vi har potential för dubbelt så mycket publik om fem år.

Desto mer van att driva företag är ICA-handlaren Magnus Winges. Efter att ha drivit ICA Maxi i Gävle i 16 år tog han över Maxi i Härnösand 1 februari förra året. Och första året gick bra.
– Vi nådde en riktig milstolpe och lyckades öka omsättningen med en miljon kronor varje månad.
Hemligheten är att få alla i personalen att jobba åt samma håll och att kunna erbjuda ”både falukorv och oxfilé”. Liksom Jens Nilsson ser han stora möjligheter i att satsa mer på sommarmånaderna och ta vara på Härnösand som sommarstad. Han har också använt varumärket Höga Kusten i sin marknadsföring.
– När jag kom hit utifrån slogs jag av styrkan i Höga Kusten som varumärke.
Hans intryck av Härnösand är hittills bara gott.
– Det är en charmig stad med otroligt trevliga invånare. Och det är ett jättebra företagsklimat med nära till både politiker och tjänstemän.

Två av de nya toppolitikerna, kommunstyrelsens ordförande Andreas Sjölander (S) och oppositionsrådet Christina Lindberg (C) var på plats och presenterade sig för kommunens företagare.
– Jag brinner för företagarfrågor och det är i småföretagen de nya jobben skapas, sade Christina Lindberg.
Enligt Andreas Sjölander håller majoriteten precis på att sätta målen för den kommande mandatperioden.
– De är alltså inte helt förankrade än, men för mig är ett av målen att vi ska ha Sveriges snabbaste byråkrati. Jag har också som mål att sänka konfliktnivån i politiken. Jag vill ha mer dialog och samförstånd och mindre konflikt.
Början av året är traditionellt svarsperiod för Svenskt Näringslivs årliga enkät om företagsklimatet.
– Svara på den! uppmanade både Anna Hedensjö Johansson och Joakim Sjöstedt, regionchefer för Svenskt Näringsliv respektive Företagarna.