Höga Kusten i fokus på frukost

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Satsningen på Höga Kusten som besöksmål var huvudämnet vid oktober månads företagsfrukost. På plats fanns både Höga Kusten-ambassadören Magdalena Forsberg och Peter Holmqvist och Cecilia Lideskog från Höga Kusten Destinationsutveckling. Dessutom berättade Jenny Horn om de tre butiker som hon och maken Rikard driver i Härnösand.

Den före detta skidskytten Magdalena Forsberg har ett otal medaljer hemma i prisskåpet. Men det var inte viljan att vinna som var det allra viktigaste.

– Nej, ännu viktigare är viljan att förbereda sig för att vinna.

Nu har hon inte tävlat i skidspåren på många år utan åker bland annat runt och föreläser eller är med i TV-program som Vinterstudion och Mitt i naturen.

– Men en direktsändning eller föreläsning är ungefär som en skidtävling. Det är mycket förberedelser och sedan ska man leverera vid en bestämd tidpunkt.

Magdalena är också ambassadör för Höga Kusten och har deltagit som guide i de värdskapsutbildningar som genomförts.

– De deltagande företagen har fått resa runt och lära sig om varandra. Det är jätteviktigt att vi säljer in varandra här i Höga Kusten.

Samma sak säger Peter Holmqvist och Cecilia Lideskog på Höga Kusten Destinationsutveckling, vars uppgift bland annat är att skapa relationer och nätverk mellan företag och människor.

– Människor som träffas och lär känna varandra hjälper varandra att skapa affärer.

De blickade också tillbaka på ännu en rekordsommar för besöksnäringen. Birka-besöken var till exempel en stor succé och intresset är redan stort för nästa års kryssningar.

– Rederiet har inte släppt kryssningarna till försäljning än, men har en inofficiell kölista på 1800 personer, sade Cecilia Lideskog.

Antalet gästnätter i Höga Kusten var hela 304 000 vilket är 24 000 fler än förra sommaren.

– Det finns ett stort behov av fler bäddar och satsningen på ett nytt hotell här i Härnösand är verkligen välkommen. Även Hallstaberget ska bygga ut och jag hoppas att campinganläggningar följer efter. Ett annat tips är att hyra ut hemma. Många föredrar att bo ”hemma hos”, sade Peter Holmqvist.

Morgonens tredje gäst, butiksägaren Jenny Horn, såg också fram emot ett nytt hotell i Härnösand. Hon får besök av ett 40-tal säljare under ett år.

– De vill bo bra på ett schyst hotell med bra konferensmöjligheter. Som det är nu stannar de inte i Härnösand utan åker vidare till andra städer.

Hon och maken Rikard driver tre butiker i Härnösand, Tetre, Vera.nu och Härnö Skor & Väskor. Ingen av dem ingår i någon kedja.

– Vi tycker att vi har bättre möjligheter att välja själva på egen hand plus att det kostar mycket att vara med i en kedja.

Hon och Rikard tog över Tetre redan som 20-åringar, men var då bara kompisar. 20 år senare är de gifta, har barn och alltså ytterligare två butiker. Och mer kan det bli.

– Vi är impulsiva och vill gå vidare. Men just nu låter jag resten vara osagt, sade hon lite hemlighetsfullt.