Hårprofilen – en rutinerad frisörsalong

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Hårprofilen på Storgatan torde vara en av Härnösands mest stabila frisörsalonger. Den har funnits ända sedan 1989, de senaste tretton åren med den nuvarande konstellationen.

– Vi trivs så bra tillsammans att vi umgås på fritiden också.

Mari Ödlund och Åsa Dahlkvist köpte salongen 1992. De första åtta åren låg den granne med den nuvarande, i en betydligt mindre lokal. Men där blev det alldeles för trångt med tiden.

– I samband med barnledigheter kom det in vikarier som var så bra att vi var tvungna att anställa dem, säger Mari.

År 2000 blev den nuvarande lokalen, en före detta tygbutik, ledig. Lokalen byggdes om totalt innan Hårprofilen flyttade in. Det finns många salonger på Storgatan och det sägs ibland att Härnösand är en ovanligt frisörtät stad.

– Det är bara som det ser ut. Många av salongerna är små och räknar man antalet stolar så är det ingen överetablering, säger Åsa.

Att vara frisör är ett relativt stabilt yrke. Det går ju trots allt inte att klippa sig via nätet.

– Det enda vi märker är att försäljningen av hårvårdsprodukter har minskat något när utbudet på nätet har ökat, säger Mari.

Frisyrer och trender kommer och går och Mari, Åsa och deras två anställda Lotta Wiklander och Anne-Li Järrendahl åker med jämna mellanrum på kurser och visningar i Sundsvall och Stockholm för att inspireras.

– Det är roligt att komma iväg och se nya saker. Det gäller också att hänga med i TV och tidningar. Det är ju ofta kändisar av olika slag som skapar de nya modena, säger Lotta som också tycker att de alla fyra är i den bästa åldern för en frisör.

– Vi är erfarna, trygga och säkra i det vi gör, men fortfarande vakna och nyfikna för allt nytt som kommer.

Frisöryrket är också ett av de roligaste jobben, i alla fall om man får tro frisörerna på Hårprofilen.

– Vi får träffa många olika människor och det är ganska vanligt att kunderna öppnar sig för oss. De ser oss som neutrala lyssnare och vissa kunder kommer vi väldigt nära.

– Och så är det roligt att göra människor snygga. Det blir de glada av och då blir vi också glada.

 

Hårprofilen

Grundades: 1989
Ägare: Mari Ödlund och Åsa Dahlkvist
Antal anställda: 4 (inklusive ägarna)
Omsättning: Ca 2,7 Mkr