Gener, glas och centrumutveckling

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Det stora centrumprojektet stod i centrum under januari månads företagsfrukost. På plats fanns också DNA Academy, som verkar i en riktigt expansiv bransch, BizMaker som hjälper innovativa företag och UF-företaget Härnö Glas.

Den 1 februari kommer den första stora nyheten från centrumprojektet att släppas. Det lovade Jörgen Eriksson, som ansvarar för handelsdelen i projektet. Han uppmanade också de närvarande företagarna att delta aktivt i arbetet.

– Vi måste alla visa vilja, attityd och samarbeta med varandra. Alla har också ansvar för att möta negativt snack på sociala medier. Var kaxiga och titta framåt!

Han menar att förutsättningarna för att lyckas med centrum är ovanligt goda.

– Vi har två stora och lokalt förankrade fastighetsägare som sitter vid samma bord och lägger upp planerna tillsammans. Det är en unik situation. Dessutom är både kommunen och handlarna med så tillsammans kan vi göra det riktigt bra.

En av fastighetsägarna, Emil Westerlind på Westerlind Fastigheter, lovade att det kommer fler goda nyheter framöver.

– Vi har en dialog med flera intressenter, både nya och befintliga, men det är ett stort pussel som ska läggas och det är viktigt att vi gör det på rätt sätt. Men jag kan garantera att det från och med nu bara ska bli bättre.

DNA Academy är ett alldeles nytt Härnösandsföretag i en bransch som växer så det knakar i hela världen. Företaget säljer webbutbildningar för att tolka resultat av moderna DNA-test som tusentals människor i hela världen gör för att kartlägga sina släktband.

Peter Sjölund och Christina Sagersten i DNA Academy siktar på att erövra USA med sina webbutbildningar.
Peter Sjölund och Christina Sagersten i DNA Academy siktar på att erövra USA med sina webbutbildningar.

– Vi är redan ledande i Europa och siktar nu på den amerikanska marknaden, sade Peter Sjölund och Christina Sagersten som driver företaget.

Förutom webbutbildningar funderar de på att börja sälja illustrativa tavlor som visar varje persons släktband. Sedan december är DNA Academy ett av de företag som tar hjälp av BizMaker, en inkubator för innovativa entreprenörer.

– Vår uppgift är att öppna nya vyer och dela med oss av vårt nätverk. Men också att utmana och ställa jobbiga frågor, sade affärsrådgivaren Cecilia Nordlund.

Det sistnämnda har Peter och Christina i DNA Academy redan fått erfarenhet av.

– Vårt mål var att anställa två personer och sedan satsa på USA 2018. Men Cecilia har fått oss att tänka om. Nu kör vi redan i år på USA och varför inte sikta mot 25-30 anställda?

De yngsta deltagarna vid frukosten var UF-företaget Härnö Glas som säljer glas dekorerade med Högakustenbron.

Högakustenbron pryder de glas som UF-företaget Härnö Glas säljer.
Högakustenbron pryder de glas som UF-företaget Härnö Glas säljer.

– Vi ville ha ett lokalt motiv och har redan sålt så att vi har nått vår nollpunkt, berättade Julia Sjödin, Lina Modig och Lisa Sjödin.

De är också sugna på att utveckla sortimentet.

– Vi vill göra fler motiv. Och kanske det finns företag som vill ha glas med sin logga på?