Företagsbesök hos profilstarkt reklamföretag

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Sedan 2016 har vännerna Sebastian Johansson och Fredrik Bäckström på Signum Reklam erbjudit helhetslösningar inom reklam- och profileringsprodukter. Idag har företaget fyra medarbetare, men de siktar på att rekrytera fler i framtiden.

Politikerna i kommunstyrelsen fick en inblick hos Signum Reklam i deras nya lokaler. Från vänster: Sebastian Johansson, Christina Lindberg (C), Ingrid Nilsson (V), Fredrik Bäckström, Ingemar Wiklander (KD) och ordförande Andreas Sjölander (S).

Signum Reklam är företaget som bistår med allt från att skapa logotyper till framtagande av tusentals olika reklamprodukter. Företaget har precis flyttat in i nya lokaler på Jaktstigen, där Näslunds Snickeri tidigare har hållit till.

– Vi startade Signum Reklam år 2016 för att vi såg en möjlighet att lyckas om man är utåtriktad och har kontakter i branschen, och det kände vi att vi hade. Vår drivkraft har alltid varit att erbjuda en god kvalitet och hög service till våra kunder, berättar Fredrik Bäckström som är en av delägarna.

Sedan de startade Signum Reklam har de haft både stora och små kunder med behov inom reklam och profilering.

– Våra vanligaste kunder är små till mellanstora företag som till exempel vill stripa bilen, fixa skyltar, göra dekaler eller trycka några kläder. Men vi säljer även mycket eventmaterial till mässor, dekor, presenter och presentreklam, förklarar Sebastian Johansson.

Erfarna inom servicebranschen

Tillsammans hade Sebastian Johansson och Fredrik Bäckström många år inom medie- och servicebranscher innan de bestämde sig för att ta över reklamföretaget Skylt & Reklam år 2016. Inom företaget bildades sedan konceptet för Signum Reklam.

Redan innan de startade sin verksamhet hade Fredrik och Sebastian ett stort kontaktnät. Fredrik hade jobbat under 11 år på McDonalds och Sebastian kom från tidningsbranschen, då hans föräldrar startade och ägde tidningen Journalen.

Siktar på att växa

När representanter från kommunstyrelsen och näringslivsenheten i Härnösand besökte Signum Reklam så berättade de båda egenföretagarna om sin vision om att bredda verksamheten. Ambitionen är att bli störst i länet, men för att lyckas behöver de jobba med kompetensförsörjningen.

– Vår vision är att inom något år bli störst i Härnösand och sedan siktar vi mot att bli störst i Västernorrland. Men det innebär också att vår personalstyrka måste växa. Det är en utmaning i vår bransch att hitta personal som kan arbetsleda jobben, eftersom de flesta blir självlärda inom yrket. I dag utbildar vi en lärling från Härnösands gymnasium, berättar Sebastian Johansson.

Även om de båda egenföretagarna lägger mycket tid på företaget så har de ett särskilt sätt att slappna av på fritiden.

– Både Fredrik och jag är lite av ”spelnördar”, så när vi kommer hem och har ätit middag så är det inte ovanligt att vi spelar dataspel med varandra över nätet, säger Sebastian Johansson.

Andreas Sjölander lämnade symboliskt över Härnösands stadsdjur (bävern) till företagarna, som ett signum och lycka till i det vidare arbetet.

Signum Reklam

Grundades: 2015

Ägare: Sebastian Johansson och Fredrik Bäckström

Antal anställda: 4

Omsättning: Ca 4- 4 1/2 mnkr