Företagare hittar strategier för tillväxt

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Sex företagare i Härnösand ska träffas regelbundet den närmaste tiden för att hitta nya vägar framåt för sina företag. Vid varje träff står ett av företagen i fokus.

– Det är ett bra sätt att få vädra sina funderingar och lyssna in andras. Varje gång får man något nytt att fundera på, säger Ulf Hamrén på Försäkringskonsult.

Fem av de sex deltagande företagarna var tidigare med i ett större tillväxtprojekt och kände när det var slut att de ville fortsätta nätverka. Härnösands kommuns näringslivsenhet har därför satt ihop den här så kallade Strategigruppen och tagit hjälp av Almi Företagspartner Mitt för att leda arbetet.

Strategigruppens träffar sker hos ett företag i taget. Värdföretaget får då presentera sig närmare och även lyfta en specifik tillväxtfråga för just det företaget och få input från de andra.

– De sex företagen konkurrerar inte med varandra. Vi är dessutom överens om att all information stannar inom gruppen så vi kan ha väldigt högt i tak i samtalen. Att företagen kommer från olika branscher gör det bara mer spännande, säger Maria Wallner från Almi.

– Det här är en jättebra möjlighet att bolla idéer och få verktyg för att växa och utvecklas, säger Anna Gidmark från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Strategigruppen består av (se bild, från vänster): Ulf Hamrén – Försäkringskonsult, Maria Wallner – Almi Företagspartner Mitt, Per-Arne Forsberg – Ryggkliniken, Kenneth Zetterlund – Alltid Marknadsbyrå, Anna Gidmark – Länsförsäkringar Fastighetsförmedling samt (saknas på bilden) Marcus Johansson – 2MA Technology och Pernilla Burholm – Framtidens Förskolor.