Energirik frukost

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Solenergientreprenören Joakim Byström, energiföretaget HEMABs marknads- och kommunikationschef Andreas Einarsson och så den energiske entreprenören Anna Stistrup från Sundsvall. Det var marsfrukostens huvudgäster.

Joakim Byströms företag Absolicon har efter en omstart slagit in på en ny väg. I stället för att bygga halvstora solenergianläggningar till hotell, sjukhus och liknande riktar man nu in sig på industrier och riktigt stora anläggningar.

– Vi vill ha Coca Cola som kund, inte närvården i Stöde!

Målet är att sätta upp en solfångarfabrik i Härnösand till att börja med och sedan sälja själva fabrikerna till de marknader som går bra.

– Härnösand är egentligen för långt från marknaderna, men vi bor ju här. Vi måste bygga här hemma först.

Inom 2-5 år ska fabriken stå klar och bemannas med 5-6 personer.

– Och den ska vara så kostnadseffektiv att vi skulle kunna anlita stafettläkare om vi vill för att sköta den.

På lite längre sikt ser Joakim Byström Absolicon som ett företag med 30-40 anställda, varav de flesta jobbar med forskning, utveckling, försäljning och support.

Ännu fler anställda, cirka 130, har det kommunala bolaget HEMAB (Härnösand Energi & Miljö AB). Förutom kärnverksamhet inom el, fjärrvärme, VA och återvinning tar företaget även ett stort socialt ansvar för Härnösands kommun.

– Vi vill verka för att göra Härnösand mer attraktivt för inflyttning och nya företag, sade marknads- och kommunikationschefen Andreas Einarsson.

Exempelvis deltar och stöttar HEMAB ofta evenemang av olika slag samt engagerar sig i olika utbildningar. Vid nyår gjordes en omorganisation och företaget har gjort nyanställningar för att kunna jobba mer med de här frågorna.

– Vi håller också på att formulera en ny vision som ska bli klar under våren.

HEMAB engagerar sig också hårt i energifrågor och driver på när det gäller teknik kring förnybar energi. Ett exempel är den populära Energiparken, där innovatörer och entreprenörer kan ställa upp och testa mindre anläggningar. Något som exempelvis Joakim Byström på Absolicon har gjort.

– Energiparken hade 2 000 besökare redan första året, sade Andreas Einarsson.

Anna Stistrup

Från Sundsvall kom Anna Stistrup, som efter amerikansk förebild startat sidan Sundsvall möter på Facebook. Varje dag lägger hon ut foto och en berättelse med någon, ofta helt okänd, Sundsvallsbo.
– Det finns så många intressanta personer som har saker att berätta och förvånansvärt många öppnar upp och vill vara med.

De intervjuade berättar allt från roliga skämt till djupt tragiska historier. Sidan har blivit en framgång och det mest framgångsrika inlägget hade 50.000 visningar på bara några dagar.

– För mig är det här socialt entreprenörskap och ett sätt att bygga nätverk. Jag tjänar inga pengar på just den här sidan, men det har lett till andra jobb för mig, till exempel kurser i marknadsföring på sociala medier.

Anna Stistrup utesluter inte heller att starta något liknande i Härnösand.

Helt ny i Härnösand är kommunens nye kommunikationschef Peter Palmqvist, som presenterade sig för frukostdeltagarna. Han kommer från Luleå och har jobbat i kommunikationsbranschen i 25 års tid.

Kommunalrådet Fred Nilsson pratade också om den aktuella regionfrågan och betonade att Härnösand är med för att bli stark tillsammans med de andra kommunerna, inte för att slåss med dem.

– Samtidigt står mycket på spel för oss. 2019 måste vi vara redo och attraktiva för att ta hand om olika funktioner och då är det en förutsättning att vi har ett nytt hotell och även andra lokaler och faciliteter, kanske en kongresshall.