En ny skola kan bli två

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Inte bara en gastronomiskola utan även en IT-skola i Härnösand. Den nyheten släppte företaget AXB, med Andreas Carlsson i spetsen, vid oktober månads företagsfrukost. Frukosten gästades även av Teres Gärdin från Visita Norrland och Madelene Hagberg, O.P.E.N Retail Consulting. Och så handlade det om Härnösands företagsklimat.

Academy of Gastronomy and Business har vi hört talas om sedan tidigare. När AXB gästade företagsfrukosten blev det klart att företaget även vill starta Academy of Tech and Business i Härnösand.

– Sverige är en av de ledande nationerna i världen inom IT, men ändå saknas det spelutvecklare, kodare och programmerare, sade Kim Linkruus från AXB.

Hans kollega Magnus Lundin berättade varför man fastnat för Härnösand.

– Vi behöver medvind där vi är och ser en enorm potential här. Tankarna kring Höga Kusten är helt rätt och dessutom har vi fått ett fantastiskt bemötande här.

Utbildningarna är på gymnasienivå med riksintag och går allt som det ska kan de starta hösten 2019 med upp till 225 elever. Kanske i före detta Tobaksmonopolet?

– Inget är klart, men vi har varit där och tittat och blivit helt förälskade.

Grundidén är att jobba med spetskunskap och nära branschen. Till tech-utbildningen är exempelvis Aviciis tidigare manager Ash Pournouri knuten. En viktig grundsten är också värdegrunden med mottot ”My better me” som syftar till att ge eleverna en stark självkänsla.

Direkt efter frukosten fortsatte AXB:s representanter till ett möte med aktörer inom besöksnäringen och restaurangprogrammet på Härnösands gymnasium.

– Tillsammans kan vi skapa en hype som gör att unga människor söker sig till branschen. Behovet är jättestort.

Det kunde Teres Gärdin, regionchef för Visita Norrland, intyga.

Teres Gärdin, regionchef för Visita Norrland, ser besöksnäringen som en basnäring.

– Vi har en otrolig brist på kockar till exempel, men även mycket annan kompetens.

Visita är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen, en bransch som bara växer och växer.

– Vi har ett större exportvärde än både skogs-, stål- och bilindustrin. Så sluta säga att vi är en ”ny” basnäring. Vi ”är” en basnäring.

Hennes tips för hur Härnösand och Höga Kusten ska fortsätta utvecklas är att samverka och involvera alla och hon tog Åre som exempel.

– Där ser sig alla som en del av besöksnäringen. Hela byn jobbar med värdskapet.

En hemvändare fanns också på plats under frukosten. Madelene Hagberg började sin karriär som butikssäljare på Vero Moda i Härnösand, fortsatte till Stockholm där hon jobbat med att starta upp ett antal butiker, men är nu tillbaka i hemstaden.

– Jag tycker att Härnösand är ett fantastiskt nav, med nära till allting.

Hennes företag O.P.E.N Retail Consulting ingår i inkubatorn BizMaker och jobbar med att hjälpa handelsföretag att öka sin lönsamhet.

Madelene Hagberg har startat O.P.E.N Retail Consulting, ett konsultföretag för detaljhandeln.

– Konkurrensen från e-handeln ökar hela tiden, men kundmötet i den fysiska butiken går aldrig att ersätta.

Nyligen presenterades årets ranking av företagsklimatet och det var inga upplyftande siffror för Härnösand. Men man ska inte bara stirra sig blind på det totala resultatet, menade Svenskt Näringslivs regionchef Anna Johansson. Det finns också ljuspunkter.

– Tjänstemännens attityder till företagande har blivit mycket bättre och även när det gäller tillämpning av lagar och regler får Härnösand högt betyg.

Företagarnas ordförande Annalena Sjölund betonade att alla är en del av företagsklimatet, inte bara politiker och kommunala tjänstemän.

– Vad vi som företagare och privatpersoner säger och gör eller delar och kommenterar på nätet spelar stor roll.