Destination Jobb på besök i grundskolan

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

För att bli attraktiv på arbetsmarknaden behövs både utbildning och erfarenhet. Men det gäller också att ha en schyst attityd. Det fick Härnösands niondeklassare lära sig när Destination Jobb var på besök för en timmes Arbetsmarknadskunskap.

Destination Jobb är en sammanslutning av ett antal arbetsgivare, både privata företag och offentliga organisationer, som vill inspirera och informera ungdomar om arbetslivets möjligheter. Felicia Söderstedt hade två tydliga budskap med sig när hon träffade klass 9B på Hedda Wisingskolan.

– För det första tycker arbetsgivarna att ni är intressanta. Det är ju ni som ska skapa framtidens Sverige. För det andra så finns det massor av jobb!

Sedan resonerade hon sig tillsammans med eleverna fram till vad som behövs för att få ett jobb och vilka vägar man kan ta till olika typer av yrken. Bland de yrken som just de här niondeklassarna drömmer om ryms allt från astronaut och fastighetsmäklare till spelutvecklare och lastbilschaufför.

– Det är bra att redan nu tänka på om du ska gå ett yrkesförberedande eller högskoleförberedande program på gymnasiet, sade Felicia.

Det här med olika utbildningar hade klass 9B rätt bra koll på. Däremot var de lite mer överraskade över hur viktigt det är med attityden, att vara social och trevlig, att visa respekt, kunna samarbeta och en så enkel sak som att komma i tid.

– Man måste vara ödmjuk, det var det viktigaste jag lärde mig idag. Föreläsningen var jättebra, vi fick veta mycket om vad som krävs för att vara intressant på arbetsmarknaden, säger Oliver Ivarsson, som vill bli revisor eller jurist.

Oliver Ivarsson och Barebe Niringiyimana fick ännu mer insikt om hur viktigt det är att ha en schyst attityd i arbetslivet.
Oliver Ivarsson och Barebe Niringiyimana fick ännu mer insikt om hur viktigt det är att ha en schyst attityd i arbetslivet.

Barebe Niringiyimana var också nöjd med föreläsningen.

– Det var kul och Felicia var engagerad och kunnig. Jag hade väl redan förstått att det är viktigt hur man är utåt, att skaffa sig ett bra rykte. Men en sak som jag ska tänka mer på är vad jag lägger ut på sociala medier.

Det här är ett samarbete mellan Jonas Wessling, näringslivsenheten Härnösands kommun, Technichus och skolförvaltningen Härnösands kommun. Tillsammans har de sett till att samtliga niondeklassare i Härnösand nu har fått besök av Felicia eller hennes kollega Olof Dahlberg inför det stundande gymnasievalet.

– Det känns alltid som om vi har väckt en tanke hos eleverna och ofta upplever jag det som om de är lite upprymda när de går härifrån. Just den här gruppen var ovanligt engagerad, det är kul, säger Felicia.

 

Läs mer om Destination Jobb på www.destinationjobb.se