Bra flyg, svensk mat och nyttigt nätverk

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

En presentation av ett nytt flygbolag, en inblick i landsbygdsföretagens förutsättningar och en snabbkurs i Linkedin, det var vad som erbjöds vid maj månads företagsfrukost.

BRA heter vårt allra nyaste flygbolag. Fast helt nytt är det inte utan en sammanslagning av Sverigeflyg, där Sundsvallsflyg ingick, och Malmö Aviation. Båda ägdes av Braathens som också äger det nya inrikesbolaget. BRA har 13 destinationer med Bromma som nav.

– Men vi behåller den lokala förankringen. BRA har inget huvudkontor utan åtta regioner, säger Eva Nyh Hederberg, regionchef för Sundsvall/Östersund.

Den nya organisationen innebär bättre samordning och anslutningar och också nya möjligheter för Höga Kusten.

– Ja, nu har vi stora möjligheter att nå ut och marknadsföra Höga Kusten till de andra destinationerna i nätet, säger Eva Nyh Hederberg.

Hon utesluter inte heller tillfälliga weekendresor utomlands när det är lågsäsong för affärsflyget.

– Jag kan inte lova något, men vi har Köpenhamn på gång och det vore väldigt roligt att till exempel kunna erbjuda London torsdag-söndag.

En annan regionchef på plats var Susanne Öberg från LRF. Hon uppmanade besökarna att tänka ännu mer på vad de stoppar i varukorgen och beställer på restaurangen.

– Köp lokalt! Och i andra hand svenskt. Och om inte det går så efterfråga det!
Mjölken har blivit en symbolfråga och många betalar gärna lite extra för att stötta de svenska mjölkbönderna. Men faktum är att bara en liten del av mjölken blir mjölk. Resten förädlas till andra mejeriprodukter.

– Den största utmaningen är osten. Vi äter allt mer ost, men det mesta importeras, ofta till dumpade priser. Så titta gärna en extra gång vad det står på osten.
Susanne Öberg uppmanade också publiken att äta svenska grönsaker, färska under säsong och annars frysta.

– Varje gång du handlar lokalt så stöttar du det lokala näringslivet och de arbetstillfällen det ger.

Johanna Tott är en återvändare som efter en tid i England flyttat hem till länet med företaget nordicvibe. Bland annat erbjuder hon kurser i förhandlingsteknik och så missionerar hon för nätverket Linkedin.

– Det är världens största affärsnätverk med över 400 miljoner användare. Bara i Sverige finns 2,5 miljoner.

Hon rådde deltagarna att gå med och att vara aktiva.

– Bygg kontakter och nätverk och utnyttja sökfunktionen för att hitta beslutsfattare och potentiella kunder och samarbetspartner. Följ gärna dina målkunder också!

Johanna Tott tycker att man ska se Linkedin som en hemsida och profilen som ett skyltfönster.

– Se till att vara ”välklädd”. Skapa en professionell profil med en bra bild, en bra oneliner och minst tre referenser. Sedan är det bara att börja knyta kontakter.

 

På bilden ovan: Eva Nyh Hederberg, BRA och Johanna Tott, nordicvibe