Besöksrekord och tryggare boenden

DelaShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

Så många som 170 personer kom till oktober månads företagsfrukost. För ett 50-tal av dem var frukosten en del av programmet för länets näringslivsdagar, där näringslivs- och tillväxtfolk från hela länet träffas för att lära av varandra och utbyta erfarenheter.

Annars handlade frukosten om hur besöksnäringen kan växa med det nya hotellet, ett nytt trygghetsboende mitt i stan, vinnande handlare och näringslivsarbetet i våra grannkommuner.

Maarja Edman från Höga Kusten Destinationsutveckling och Uno Jonsson, Tillväxtchef, Härnösands kommun.

Maarja Edman från Höga Kusten Destinationsutveckling konstaterade att sommarturismen i Härnösand är bra, men räknat på helår hänger inte Härnösand med utvecklingen i övriga Höga Kusten.

− Det nya destinationshotellet behövs verkligen. Både för att antalet bäddar i Härnösand behöver ökas rejält och för att hotellet på Kanaludden blir en reseanledning i sig.

− Hotellprojektet har varit vilande under de tre år vi har väntat på det positiva beskedet. Nu behöver entreprenören tid på sig för att ta upp alla trådar igen och vi har en bra dialog, säger tillväxtchefen Uno Jonsson.

Mats Haglund, direktor på Vårsta och Magnus Ekman på Arwidsro.

I början av 2021 ska drygt 20 nya lägenheter stå klara i ett så kallat trygghetsboende på Köpmangatan, i det hus där bland annat Systembolaget ligger. Det är ett samarbete mellan fastighetsägaren Arwidsro och Vårsta Diakoni.

− När flera våningar blev tomma började vi fundera på ett trygghetsboende och då hittade jag Vårsta på nätet. När vi träffades uppstod tycke direkt, säger Magnus Ekman på Arwidsro.

− Vi har stort söktryck på trygghetsboenden och jag tror att många äldre gärna bor mitt i stan, säger Mats Haglund, direktor på Vårsta.

Bitte Selldén på Saga Design och Anders Sandlund på Sandlund/Hossain.

Både Saga Design och Sandlund/Hossain vann priser vid den senaste Företagsgalan. Båda pratar om att erbjuda något mer än bara en vara.

− Vi vill ge kunden en upplevelse och ett mervärde, säger Bitte Selldén på Saga Design som bland annat arrangerar kundkvällar och kurser för sina kunder.

− Att förmedla något mer än bara produkten ligger i hela vår affärsidé, säger Anders Sandlund på Sandlund/Hossain. Vi ska ha världens hållbaraste läderväskor.

Kramfors näringslivschef Susanne Königson och Timrås näringslivschef Christian Söderberg.

Länets samtliga näringslivschefer fanns på plats och Timrås näringslivschef Christian Söderberg fick berätta varför Timrå hamnar så högt på Svenskt Näringslivs ranking om företagsklimatet.

− 2001 gjordes ett tydligt statement att vi skulle satsa på företagande för att skapa fler jobb i Timrå. Den linjen har vi sedan följt stenhårt och bland annat prioriterat företagsärenden i kommunen.